eugeniemol.reismee.nl

Say hi to my journey

Nou, ik had dus een goed afscheid gehad in byron. Het was heel zuur om weer afscheid te moeten nemen, terwijl je iedereen net een beetje goed begint te kennen. Lekker etentje met het huis gehad, daarna kwamen de Zwitserse Luca's en Anna waar we een drankje mee zouden drinken. Ook m'n klasgenootjes zijn goodbye komen zeggen. Ik sliep die nacht weer op de bank. Ik was een beetje bang dat Michael weer zo komen controleren dus had ik maar gewoon de kussens van de bank gepakt en op de grond om het hoekje van de zitkamer gelegd zodat hij me niet kon zien liggen. 'S ochtends de wekker vroeg gezet, m'n laatste douche in mijn huisje genomen en met m'n bakpack op mijn rug (bijna 20 kilo!!!!) en m'n rugzak op m'n buik naar de bushalte gelopen. Nu was het echt, mijn trip begon.

Vertrek Byron - dinsdag 3 dec
De bus vertrok om 8.55am. Na heel wat tussenstoppen kwam ik aan in Brisbane en ging ik op zoek naar m'n hostel. Hoewel het maar een kwartiertje lopen was, voelde het heeel zwaar door mijn 20 kilo op m'n rug en het 30 graden was. Ik kon pas 2uur in m'n kamer, dus heb m'n backpack in de lugageruimte achtergelaten en was zelf brisbane gaan verkennen. Heb heel wat gelopen door de stad, de grote bruggen over naar een ander deel van de stad waar de lagoons ook waren. Had nog nooit zoiets gezien, grote openbare zwembaden midden in een stad met een artificial strand ernaast. Heel veel jeugd was er aan het chillen en het zag er leuk uit. Het was een warme zonnige dag, dus heb wat ik het park gelegen en ben naar een maritime museum gegaan. Was wel interessant, met een schip uit tweede Wereldoorlog waar je in kon en alle verschillende niveaus en kamers kon zien. Vervolgens was ik teruggegaan naar het hostel. Ik zat met 7 anderen op een kamer, onder andere een Nederlands meisje Roos. Ik was om 9uur met m'n kleren aan op bed in slaap gevallen, kan wel zeggen dat ik erg moe was dus.

Brisbane - woe 4 / don 5 dec
Ik was 's ochtends wat in het park om de hoek van mijn hostel gaan chillen. Om 1 uur zou een vriend uit Byron komen, die ik op zou halen. We stonden echter op verschillende plekker op elkaar te wachten dus het schoot niet echt op. Uiteindelijk hadden we elkaar toch gevonden en het voelde heel goed om weer een bekend gezicht te zien. We hebben weer flink wat door brisbane heen gelopen, de gratis Ferry genomen die een tocht van 1,5 uur maakte langs de hele stad. Lekker ritje, alleen op een van de drie bruggen was een man zelfmoord proberen te plegen. Hij wilde er vanaf springen, een heel heibel. Politie op de brug, in het water, duikers op het eilandje stonden ook al paraat voor als hij de sprong zou wagen. Ik weet niet of hij uiteindelijk daadwerkelijk is gesprongen, na 1,5 uur varen zat hij nog steeds op dezelfde plek onder op de brug. Phillipe, mijn Zwitserse vriend uit byron, en ik waren naar de Art Gallery gelopen. We wilden een expositie GOMA gaan bekijken. Het was een summer-must-see over 'One with the earth' en 'Queenslands nature'. Kennelijk was het bekende kunst die ook in het Guggenheim museum in NYC had gestaan. Helaas konden we alleen het gratis gedeelte in, het andere deel was al gesloten. Was toch leuk. Ja mam en pap, jullie talloze pogingen van vroeger in de opvoeding om ons cultuur leuk te laten vinden is gelukt!!! Twee musea in twee dagen, moet niet gekker worden. Daarna hadden Phillipe en ik sushi in het park gegeten en waren we uitgegaan mijn roommates. Was heel gezellig.
De volgende ochtend moesten roos en ik uitchecken. Hadden onze spullen weer in de lugageruimte gedropt en waren in de Botanic Gardens gaan chillen. Daar kwam Phillipe nog heen om afscheid te nemen. Om 1 namen Roos en ik allebei (toevallig zelfde bus en zelfde hostel) de bus naar Noosa. Daar kwamen we om 4 uur aan. Het was een erg leuk hostel. Heek gezellig, en veel leuke mensen. Ik zat op ren 16persoons kamer. We hadden er drie leuke gasten ontmoet. Daar waren we de eerste avond ook mee uitgegaan, waar ik nog 2 leuke bekenden van byron was tegengekomen en 2 verschrikkelijke arrogante jongens van de andere school in byron. We eindigden de avond door nog even naar het strand te gaan.

Noosa - vrijdag 6 dec
We waren deze heerlijke dag naar het strand gegaan, het was mooi maar ik moet zeggen dat het Byron niet overtrof. S avonds weer met de jongens gechilld en lekker in het hostel gebleven.

Bus naar Airlie Beach - zaterdag 7 dec
Ik moest al om 10 uitchecken. Roos bleef nog een nacht langer dus ik kon m'n spullen in haar kamer droppen. 's Middags waren we nog gaan 'Bridge jumpen & Rope swingen', dat was erg gaaf. Het was in een rivier, of iets van de uitloop van de oceaan want het water was waanzinnig zout. Het was een heel mooi plekje, kwartier lopen van het hostel. Het was behoorlijk scary, vooral de hoge rope! Je moest via een boom omhoog klimmen en op een zelfgetimmerde houten plank gaan staan, het touw pakken en het water in zwieren. Ik heb het 4 keer gedaan, en 4 keer erg oncharmant neer geploft. Om 3 uur moesten we weer terug naar het hostel. Ik kon nog snel een douche nemen, afscheid nemen van de jongens en roosje en vervolgens weer de bus in naar Airlie Beach. Een waanzinnig lange tocht, 16 uur, en ik had de pech dat het een buschauffeur was met flink wat frustraties. Het begon dat m'n schoenen niet aan m'n tas geknoopt mochten zijn dus die moest ik in m'n backpack proppen, die al overvol was. Vervolgens bleek ook dat we niet mochten eten en drinken in de bus. Ondank dat de bus redelijk vol was kon ik 2 zitplaatsen regelen wat de lange reis iets verlichtte. Van de 16 uur heb ik zeker 10 tot 12 uur geslapen, weliswaar werd ik wakker met een stijve nek en rugpijn maar ik kan niet klagen.

Airlie Beach - zondag 8 dec
Ik kwam 's ochtends vroeg aan met de bus in Airlie Beach. Daar stond een auto bij de bushalte me op te wachten om ons naar het hostel te brengen. Ik had m'n spullen gedropt, wat uitgerust en om 12 uur afgesproken met wat bekenden uit Byron Bay, die toevallig ook in Airlie Beach waren, om naar het lagoon te gaan. Het was weer hetzelfde als in brisbane, alleen moest je niet het water in gaan om af te koelen aangezien het water soepwater was. Ondanks dat nog steeds erg lekker. Ze hadden hier de lagoons omdat er te veel (gevaarlijke en dodelijke) kwallen en haaien in de zee zitten en je dus wordt afgeraden daarin te zwemmen. Later op de middag/avond ging ik bbq'en met diezelfde mensen en s avonds nog een drankje doen en het 'nachtleven' van airlie beach verkennen. Nou, dat was niet veel soeps op deze mooie zondag. Er was wel een leuk klein kroegje met een live reggae zanger en later een bandje. We waren toch een kijkje gaan nemen in wat clubs, maar dat was niks. Ik had letterlijk mijn slippers kapot gemaakt omdat de vloer zo plakkerig was dat mijn slipperzool bleef plakken en mijn bandjes dus kapot werden getrokken zodra ik mijn voet lifte. Daar was ik dus al snel klaar mee, en lag ik toch nog op tijd in mijn bed voor de grote trip de volgende ochtend.

WHITSUNDAYS - ma 9 tm woe 11 dec
Ik moest in de ochtend uitchecken en mijn tas pakken voor de driedaagse trip die ik ook een zeilboot zou gaan maken, wat misschien wel de meest gave trip van m'n hele reis zou gaan worden. Het mocht net als op Fraser Island maar een klein rugzakje zijn met de hoognodige spullen. Ik had nog ruim 2,5 uur voordat ik bij het verzamelpunt moest zijn, dus was ik zelf nog maar wat door Airlie gaan wandelen. Ik kwam uit bij een sailing club met een kleine uitstulping van land waar een soort tempel op stond. Het zag eruit als een sprookje. Palmbomen, strakblauwe lucht, stralende zon en helder blauw water met gigantische witte zeilboten erop. Na heerlijk wat te hebben ontspannen was het tijd om te verzamelen voor de zeiltocht. Het was even zoeken waar ik precies moest zijn maar samen met twee meisjes uit m'n hostel hadden we het toch redelijk rap gevonden. Uiteraard trof ik Bas daar ook weer met zijn Nederlandse vriend Thijs. We kregen korte instructie en mochten de boot op. Een rode catamaran, wat kleiner dat ik had gedacht. We waren met een groep van 23 en 2 gasten waren de crew, Todd en Mick. Typische Australiërs, beetje joken en een beetje varen. Het was vanaf minuut 1 paradise. Er waren geen regels op de boot, je kon doen en laten wat je zelf wilde en moest vooral genieten. Lekker op het dek in de zon tannen of achterop de boot een beetje vissen. De eerste dag hadden we een flink stuk gevaren, langs verschillende eilanden af en uiteindelijk kwamen we met etenstijd aan op het punt waar we zouden overnachten. Het was al donker dus echt veel konden we niet zien van de omgeving. Todd had gekookt, een lekker witvisje van de grill, koolsla en aardappelpuree. Heerlijk! Na het eten was het tijd voor de goon en andere alcoholische drankjes. Goon is een soort van wijn, maar dan de goedkoopste variant, en staat bekend onder de backpackers. Het was weer by-your-own, dus iedereen was voorzien van genoeg voor de komende dagen. Het was niet een echte party avond want de volgende ochtend moesten we om half 7/7 uur opstaan om naar Whiteheaven Beach te gaan. Er worden grote tent zeilen over de boot heen gespannen, waaronder wij onze matrasjes en slaapzakken konden stallen. Het was heel knus, met 23 man op het dek en het dak ban de cabine, in de buitenlucht midden op de zee. Hoewel iedereen niet heel veel had gedaan die dag, was het al redelijk snel stil op te boot en lag iedereen in en diepe coma onder een bizar mooie sterrenhemel (coma was niet door de alcohol ;)). Ik had extreem goed geslapen en werd de volgende ochtend dan ook zonder enige moeite om half 7 wakker. Todd had het ontbijt verzorgd en daarna werden we in keine groepjes met het motorbootje op Whitsunday Island afgezet. Hét beroemde eiland. De whitsundays bestaat uit meer dan 70 verschillende eilanden, waarvan er op 17 resorts zijn en de anderen onbewoond. Dit eiland was toch wel de bekendste. We hadden een track naar twee uitkijkpunten en daarna nog ruime tijd om te zwemmen bij Whiteheaven beach. Het was aangeraden wel stingsuits te dragen, een soort van wetsuits, om jezelf te beschermen tegen talloze jellyfish. We hadden flink wat vissen gezien, een stingray (rog) en nog een grote vis van een meter. Voor lunchtijd werden we weer opgehaald met het bootje en stond er op de catamaran een heerlijke lunch te wachten die Todd weer had bereid. Tonijnsalade, wraps, broodjes, salade en fruit. Na de lunch gingen we de eerste snorkelsessie van de twee houden. Klein baaitje van een ander eilandje, met heeeeel veel mooie vissen en koraal. We hadden wat visvoer gekregen, wat ervoor zorgde dat je midden in een zwerm vissen terecht kwam. Ik had nog het geluk dat wen gigantische vis, ongeveer 70 cm, mijn vuist met visvoer, of misschien mijn glinsterende ring, ook erg interessant vond en het niet kon laten een flinke hap eruit te nemen. Oftewel, hij beet vol in mijn hand, gelukkig had hij geen scherpe tanden en was hij niet gevaarlijk. Ik de held die ik was liet natuurlijk meteen al het voer los. Na genoeg van het snorkelen te hebben gehad, was het douche tijd en borrel tijd. De goon-zakken gingen weer open, glazen werden gevuld en quality time kon weer beginnen. Ondertussen stond Todd weer in de keuken om spaghetti bolognaise te maken, wat ook weer erg lekker was. Na het eten hadden Todd en Mick wat spelletjes voor ons bedacht. Erg bijzonder, meer kan ik niet zeggen, maar we hebben enorm gelachen en kunnen wel zeggen dat de avond geslaagd was. Zijn nog tot na 12-en spelletjes gaan spelen, vallende sterren gaan kijken en uiteindelijk de bedden weer klaar gemaakt. De nacht liep iets minder soepel dan de nacht ervoor, mede door de enorme dazen/horzels die er zaten. Woensdagochtend, de volgende ochtend, weer rond half 7 gewekt, snel bedden opgeruimd, een koffietje gedronken en onszelf weer in de stingsuits gehesen voor de tweede en laatste snorkelsessie. Dit keer hadden we een schildpad gezien, hij zwom echt recht voor me en kon hen zo aanraken. Toch ook veel vissen en een jellyfish gezien. Hierna stond er weer een uitgebreide brunch klaar, en was het helaas alweer tijd om terug richting de haven van Airlie Beach te varen. Was weer een lekker ritje, lekker gezond op het dek en laatste keer de terrific view in m'n hersens opgenomen. Teruggekomen bij de haven was ik naar m'n hostel gegaan om opnieuw in te checken en een koude douche te nemen. Snel daarna zou ik Bas en Thijs weer meeten om naar het afgezette strand te gaan zodat we toch nog in de zee van airlie hebben gezwommen. Het was echter niet heel bijzonder, en liggen nu dus ook weer bij het lagoon. Vanavond afterparty vande trop in een bar hier en morgenochtend heb ik mijn bus naar Townsville van waaruit ik naar Magnetic Island zal gaan. Maar eerst jog een genieten hier. Jullie nog een fijne woensdag en tot snel.

Adiossss xxx

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!